❇️تحلیلی بر دو انفجار در اراضی اشغالی و امارات متحده عربی به قلم ✍️رامین قانع خرازی کار ::وقوع انفجارهای مشکوک در سایتهای حساس #بیت_شمش در اراضی سرزمین های اشغالی و نیروگاه #براکه در امارات متحده عربی ، فراتر از یک رخداد فنی یا حادثه غیرمترقبه، پیامی راهبردی و صریح در زبان موازنه قدرت است. این تحولات، اگرچه در پوششهای گوناگون روایت شدهاند، اما در بطن خود حامل پیامی روشن برای تمامیتخواهانی است که در اندیشهی تعدی به زیرساختهای راهبردی و هسته ای ایران اسلامی بودهاند.این وقایع را باید در حوزه #بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران تعریف کرد. #تأسیسات_هستهای و نظامی که تا پیش از این به عنوان دژهای نفوذناپذیر تصویر میشدند، با وقوع این حوادث نشان دادند که در برابر ارادههای مصمم و ابزارهای نوین، آسیبپذیرند. پیام این انفجارها برای دشمنان قسمخورده ایران این است که، آنجا که گمان میبرید در حصار امن تکنولوژی و پدافند چندلایه هستید، دقیقاً همانجاست که آسیبپذیری شما آشکار میشود.نکته دیگر اینکه این رویدادها، خط بطلانی بر تصور یکسویهبودن تهدیدات بود. اگر پیشتر، جریانهای متخاصم با تکیه بر پروپاگاندای رسانهای و قدرت سخت، تصور میکردند که میتوانند بدون پرداخت هزینه، زیرساختهای حیاتی ایران را هدف قرار دهند، اکنون باید با این واقعیت جدید روبرو شوند که هزینه تعدی، گزاف و در دسترس خواهد بود. این یعنی انتقال از بازدارندگی منفعل به مرحلهای که هر اقدام علیه ایران، پاسخی متقارن و حتی ویرانگرتر را در قلب داراییهای راهبردی متخاصم به همراه خواهد داشت. این حوادث در عین حال، هشداری جدی به هستههای نفوذ و ایادی داخلی است که تصور میکنند تحت چتر حمایتی سرویسهای بیگانه، از امنیت برخوردارند. وقوع انفجار در مراکزی که به لحاظ امنیتی بالاترین ضریب حفاظتی را داشتهاند، این پیام را متبادر میکند که هیچ نقطه امنی برای کسانی که با امنیت ملی ایران بازی میکنند، وجود ندارد. انتخاب این نقاط (در عمق خاک متخاصم) نشاندهنده آن است که اشراف اطلاعاتی و توان عملیاتی نیروهای مدافع ایران، محدود به جغرافیای پیرامونی نیست. دشمنان منطقهای که با محاسبات غلط، زیرساختهای خود را به ابزاری برای تهدید ایران بدل کردهاند، اکنون باید بدانند که در صورت هرگونه حماقت، مراکز هستهای و تأسیسات زیربنایی آنان نیز در تیررس حتمی و در دسترس ارادهی جمهوری اسلامی قرار دارد.این انفجارها، ضربآهنگ جدیدی در توازن وحشت ایجاد کرد. برای کسانی که خواب حمله به تأسیسات هستهای ایران را میدیدند، این وقایع زنگ خطر بیداری است. اکنون موازنه به گونهای تغییر یافته است که هرگونه اقدام ایذایی، نه یک پیروزی، بلکه سرآغاز فروپاشی امنیت زیرساختی خود آنان خواهد بود. این پیام، واضحتر از آن است که نیاز به تفسیر داشته باشد. بازی موش و گربه به پایان رسیده است و در این میدان، قواعد بازی به نفع امنیت ملی ایران بازنویسی شده است. چنانچه امنیت در ایران تحت الشعاع قرار گیرد، امنیت کل منطقه بخطر خواهد افتاد.
17:41 - 17 May 2026