"تحلیل پیام دکتر عباس عراقچی از منظر روابط بین‌الملل و دیپلماسی"پیام دکتر عراقچی، نمونه‌ای از «بازدارندگی در قالب گفتار دیپلماتیک» است؛ اقدامی برای اثرگذاری بر محاسبات طرف مقابل بدون درگیری مستقیم. منطق آن، همان استراتژی کلاسیکِ بالا بردن هزینه‌ی اقدام نظامی برای پیشگیری از وقوع جنگ است.در این متن، سه مخاطب هدف هستند: سیاست‌گذاران خارجی که باید بدانند فشار نتیجه مطلوبی ندارد؛ افکار عمومی داخلی که انتظار موضعی مقتدرانه دارند؛ و بازیگران منطقه‌ای که تحولات را رصد می‌کنند. این رفتار با مدل «رئالیسم تدافعی» (در دیدگاه متفکرانی مثل کنت والتز) همخوانی دارد؛ یعنی حفظ امنیت از راه بازدارندگی، نه لزوماً گسترش درگیری. طرح پرسش درباره تصمیمات واشنگتن، تلاشی برای مقصر دانستن ناهماهنگی‌های داخلی آمریکا در بن‌بست دیپلماتیک است تا نشان دهد مسیر گفت‌وگو همچنان بسته نیست.اشاره به آمار توان دفاعی، فراتر از یک گزارش فنی، یک «سیگنال سیاسی» برای ایجاد تردید در محاسبات طرف مقابل است. در بسیاری از بحران‌های جهانی، کشورها با ترکیبِ اعلام قدرت و حفظ درِ نیمه‌بازِ دیپلماسی، مدیریت بحران می‌کنند.در نهایت، پیام دکتر عراقچی نه دعوت به تقابل است و نه عقب‌نشینی؛ بلکه استفاده از زبان قدرت برای دفاع از منافع ملی در قالبی مشروع است، رویکردی که نشان‌دهنده عقلانیت و اعتماد‌به‌نفس یک سیاست‌مدار باتجربه است.#دیپلماسی #روابط_بین‌الملل #بازدارندگی #سیاست_خارجی #تحلیل_سیاسی #مدیریت_بحران #قدرت_هوشمند #IranDiplomacy
19:40 - 8 May 2026
politics
International Relations
War

9 Reactions
917 Views


4 Replies

Profile picture of ‌رادمهر وطن دوست‌
Replying to
ماست از کجا میارین شما خانم دکتر با این تورم و گرونی که این همه ماس مالی میکنین. دکتر بارها در مذاکره اثبات کرده بازدارنده س، البته در مقابل کشور خودش

Profile picture of ‌arsenal fan‌
Replying to
دو بار حمله آمریکا در زمان مذاکرات خود گویای واقعیت رویکرد عراقچی و همراهان ایشان است

Profile picture of ‌Vahid 62590‌
@VAHID5908 May 2026
چی میزنید این حجم... خروجی اش میشه؟!؟روابط دیپلماتیک میگه که نقض آتش بس رو ترجمه کنی به ماجراجویی؟!؟(روی صحبتم با ترجمه شما و تفسیر شما نیست، واسه اصل جنس هست)

Profile picture of ‌امید قنبر لو‌
Replying to
سلام و عرض ادب خدمت جنابعالی بانوی زحمتکش آقای عراقچی عزیز انسان شرافتمند وبه شدت وطن پرست هستند این را میشود از مذاکرات مسقط فهمید که نزدیک بود نماینده آمریکا یعنی ویتکاف را بزنند از روی تعصب به ایران عزیز