تلاش دولت در نهضت ملی مسکن،ایفای نقش تسهیلگری به جای تصدیگری است.دولت با واگذاری زمین،صدور پروانه و خدمات مهندسیِ باتخفیف و اعطای تسهیلات بانکی موجب شده در برخی شهرها،مردم ضمن رعایت اصول فنی،خانه خود را ارزانتر و سریعتر ساخته و در آن ساکن شوند.احساس تعلق ساکنان به اینگونه مسکن بسیار بیشتر است.
