حجتالاسلام پاکباز:💠 من حتماً خدایی دارم؛ حداقل اینکه دل خودم!🔶آیا میشود ما هیچ هدفی نداشته باشیم؟ نه نمیشود! آدمها حتماً میخواهند به یک جایی برسند. [برای آن کسی که میخواهد خودکشی کند و به زندگیاش پایان بدهد] خودکشی هدف است! [برایمان سوال پیش میآید:] که مگر هدف داشتن اجباری است؟
اگر ما نه خدا را بخواهیم و نه شیطان چطور؟ [جواب این است که:] خب با دل خودمان (دلم میخواد ها) چهکار کنیم؟! أَفَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَٰهَهُ هَوَاهُ دیدی آن کسی را که هوای نفسش خدایش شد؟ پس من حتماً خدایی دارم؛ حداقل اینکه دل خودم (دلم میخواد های خودم) خدایم است!
🔷 اصلاً نمیتوانیم آزاد باشیم، حداقل حرف یک کسی را گوش میکنیم. حالا یا حرف دلمان را از داخل یا حرف شیطان را از بیرون یا حرف خدا را. پس من حتماً بنده هستم؛ در اینکه بنده چه کسی هستم دعواست! پزشکی که خود سیگار میکشد، میداند سیگار بد است، علم پزشکی این مطلب را به او گفته، اما "دلش میخواهد" سیگار بکشد!
اگر بنده خدا بشویم از [اسارت] شیطان و دل خودمان آزاد میشویم🔶 اگر بنده خدا بشویم، چون خدا عزیز است عزیز میشویم. اگر بنده شیطان بشویم، چون شیطان رجیم است رجیم میشویم. آیا میشود کسی بگوید من هیچ هدف و غایتی ندارم؟
حداقل اینکه رسیدن به "دلم میخواد ها" هدف و غایتش است! تو باید حتماً حرف کسی را گوش کنی، خب بیا و حرف خدا را گوش کن! بزرگان خیلی روی این مباحث فکر کردند، اگر ما هم فکر بکنیم خودبهخود در مسیر درست میرویم
🔷 ما باید اول مبانینظری را حل کنیم تا بدانیم کار خلافِ منطق انجام نمیدهیم. آدم وقتی ترکگناه میکند بزرگ میشود؛ به این صورت که دلش چیزی را میخواهد اما عقلش -چون آن چیز، خلاف آن مبانینظری است- با آن مخالفت میکند. وقتی با آن چیز مخالفت میکند دلش کوچک میشود و عقلش بزرگ میشود. سطحش بالا میرود!
17:22 - 11 March 2024