از 🚕اسنپ تا نفتکش🚢؛ مسیر شغلی یک مسئول مردمی!بازی شفافیت: شطرنجیشدنِ نفتکشها در سایهی اصلاحات. #شمخانی: من فقط یه رأی سادهام، با چند تا نفتکش ضمیمه.اظهارات #دکتر_جلیلی و #دکترامیرحسین_ثابتی در لایهای عمیقتر از یک موضعگیری سیاسی ساده، بازتابی از نوعی بازگشت به ریشههای انقلابی و شعارهای نخستین جمهوری اسلامی علیه #اشرافیت و #آریستوکراسی وابسته به قدرت است. جلیلی با تأکید بر «مبارزه با فساد» نه فقط یک وعده معمول انتخاباتی میدهد، بلکه تلاش دارد گفتمان اصیل #انقلاب را بازخوانی کند؛ گفتمانی که طی سالها بهواسطهی رسوخ #رانت و اشرافیت درون ساختار سیاسی کمرنگ شده است. این مبارزه، در مقام کنش سیاسی، دیگر تنها ناظر بر تخلفات اداری یا اقتصادی نیست، بلکه تلاشی است برای مقابله با طبقهای نوظهور از مسئولان مرفه و بیپاسخگو که در پوشش اصلاحات، ساختار قدرت را قبضه کردهاند.سخنان صریح ثابتی نیز در همین راستا معنا پیدا میکند. وقتی از شمخانی
میپرسد که «چیکار کرده که اینهمه نفتکش داره؟»، بهطور مستقیم پدیدهی انباشت بیپشتوانهی ثروت در دست برخی #رجال_حکومتی را هدف قرار داده؛ کسانی که سالها از قدرت سیاسی برای تبدیل جایگاه امنیتی و مدیریتیشان به #دارایی #اقتصادی بهره بردهاند. این انتقاد آشکار از چهرهای نزدیک به جناح #اعتدال و #اصلاحطلب، پرده از فساد شبکهای و ریشهدار در آن اردوگاه برمیدارد؛ فسادی که نهفقط در سطح افراد که در مناسبات و ساختارهای تصمیمگیری نهادینه شده است. در این میان، حمایت شمخانی از #پزشکیان - چهرهای اصلاحطلب - نهتنها شائبهی مهندسی چهرههای معتدل بهعنوان بدیل ساختاری را تقویت میکند، بلکه بهزعم منتقدان، ادامهی همان چرخهی قدرت در لباس جدید است. در این فضا، مبارزه با فساد، اگر صادقانه باشد، ناگزیر باید با افشای سازوکارهای انباشتی و پیوندهای پیدا و پنهان اقتصادی-سیاسی اصلاحطلبان آغاز شود.
شمخانی: «به پزشکیان رأی دادم».دکتر جلیلی:«بحثهای جدی که من به عنوان رئیس جمهور بیان میکنم و دنبال میکنم و معتقدم باید باشه مبارزه با فساده».امیرحسین ثابتی:«آقای شمخانی تو این کشور چیکار کرده که این همه نفتکش داره؟ چیکار کرده؟ با اسنپ مسافر کشی کرده؟ حقوق کارمندی گرفته؟».
18:10 - 30 فروردین 1404