در روزهای اخیر، فضای عمومی و مجازی به شکلی پیش رفته است که احساس سنگینی و دلزدگی در من ایجاد کرده است. محیط‌های گفت‌وگو ـ چه در شبکه‌های اجتماعی و چه در جمع‌های روزمره ـ بیش از آنکه بستر تبادل نظر باشند، به صحنه‌ای برای هیجان‌های لحظه‌ای و قضاوت‌های شتاب‌زده تبدیل شده‌اند.
آزاردهنده‌تر آن است که در میان مشکلات جدی و ریشه‌دار جامعه، گاهی ترجیح داده می‌شود چشم بر واقعیت‌ها بسته شود و تمام توجه به شعارها و هیجانات معطوف گردد. پس از تجربه انقلاب ۵٧، هنوز گفت‌وگوهایمان بر پایه تحلیل دقیق و استدلال کارشناسی نیست و موج‌زدگی اجتماعی جای بررسی منطقی را گرفته است.
از همه تلخ‌تر، واکنشی است که برخی افراد نسبت به ابراز نظر یا بیان دل‌مشغولی‌ها نشان می‌دهند؛ به جای همدلی و شنیدن، واکنش‌هایی پرخاشگرانه و آمیخته با توهین جایگزین گفت‌وگوی سازنده شده است. همین رفتارهاست که احساس می‌کنم کیفیت تعاملات اجتماعی را به شدت کاهش داده و فضای ارتباطی را مسموم کرده است.
10:24 - 1 April 2026

3 Reactions
403 Views


1 Reply

Profile picture of ‌﴿ رضا دانشی ﴾๛ محمدرضادانشےپور๛‌
@Iran_Salam19 April 2026
Replying to
گفتگو همین است. عوارض هم دارد. خوشحالی دارد. دلزدگی دارد. هیجان دارد. عصبانيت دارد. دلسوزی دارد.در یک خانواده که اعضای آن همخون هستند چالش وجود دارد. در مجازی که غریبه ها با هم گفتگو دارند باید طبیعی باشد که همدلی ها کمتر باشد.