استعمار، پیش از غارت ملتها، ذهنها را تسخیر میکند و طبقهای میسازد که منافعش در وابستگی به غرب تعریف میشود. این «بردگانِ اهلی» از استقلال، پیشرفت و اقتدار ملت خود آزرده میشوند و مردمی را که برای هویت و عزت خویش ایستادهاند، تحقیر میکنند؛ چراکه بقای خود را در سایه ارباب معنا میکنند.