از آموزههای حکمرانی آیتالله شهید، اداره و پیشرفت کشور، مستقل از مسئله مذاکره با غرب بود. امروز باید مراقبت کنیم تلقی گدایی مذاکرات، دشمن را گستاخ تر و مردم را نگران تر نکند.
آموزه های دین و احکام الهی با پوست و گوشت شهید رئیسی عجین بود.او اعتماد به خدا را به جای اعتماد به غرب ترجیح می داد،در همه امور به پرودگار متعال توکل می کرد و از او مدد می جست ..اگر هم بحث از مذاکره پیش می آمد قطعا عزت و احترام و منافع اسلام و ایران را اولویت میداد